تالار کتاب، پایان‌نامه و نشریات

مقدمه:

بخش مرجع در کتابخانه‌ها از مهمترین بخش‌ها است و خدمات مرجع نمود عینی کلیه تلاش‌هایی  است که در یک کتابخانه به عمل می‌آید. تاریخچه خدمات مرجع به قرن‌ها پیش می‌رسد، اما خدمات مرجع به مفهوم امروزی، به منزله خدمتی منحصر به فرد به کتابخانه‌ها از سال ۱۸۷۶ و با بنیانگذاری انجمن کتابداری آمریکا متداول شد. این بخش محل نگهداری منابع مختلف از جمله کتب، نشریات و پایان نامه‌ها ست و یکی از بخش‌های ارتباط مستقیم کتابدار با مراجعه کننده‌است.

کتاب‌های موجود در این بخش به دو زبان فارسی و انگلیسی است. سیستم رده بندی موضوعی کتب پزشکی و گروه‌های وابسته بر اساس NLM ( National Library Medicine) می‌باشد و سایر منابع براساس سیستم رده بندی کتابخانه کنگره امریکا LC (  Library of Congress Classification) می‌باشد

پوشش زمانی کتاب‌های موجود در این بخش غالبا آخرین ویرایش‌های ده ساله اخیر عناوین را شامل می‌گردد و نسخ کتب لاتین  مربوط به سال‌های قبل در مخزن کتابخانه واقع در طبقه منفی یک نگهداری می‌شود که در صورت نیاز در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. یکی از مهمترین منابع این بخش، نشریات لاتین چاپی- مجموعه ای بسیار غنی که از سال ۱۹۷۵ تا ۲۰۱۰ را پوشش می دهد- در مخازن نشریات واقع در طبقه منفی یک قرار گرفته و در صورت درخواست کاربران در اختیار آنها قرار می‌گیرد. همچنین تعدادی از مهمترین نشریات لاتین و فارسی، جهت نمایش به مراجعین در طبقه اول قرار گرفته است. سیستم امنیتی این بخش استفاده از دوربین مداربسته و تکنولوژی RFID می باشد.

تالار کتاب و نشریات که در ضلع شمالی طبقه اول کتابخانه قرار گرفته است، از طریق فراهم آوردن مجموعه غنی از کتب، نشریات انگلیسی و پایان نامه‌ها خدمات خود را به کاربران ارائه می‌نماید. خدمات این بخش سهم عمده‌ای از فعالیت‌های مستمر کتابخانه را که در ارتباط مستقیم با کاربران می‌باشد، به خود اختصاص داده است. دسترسی به منابع موجود در تالار کتاب به صورت سیستم قفسه باز می‌باشد. این بخش در حال حاضر شامل تالار کتاب، نشریات لاتین و فارسی، تالار پایان نامه، تالار کتب فرهنگی، میز امانت و مخازن (واقع در طبقه منفی یک) می‌باشد.

 

کتابخانه فرهنگی:

کتابخانه مرکزی مجموعه ای ارزشمند در زمینه‌های ادبیات، تاریخ، فلسفه، مذهبی، روانشناسی ، جامعه شناسی، هنر و….. را برای پرکردن اوقات فراغت کاربران رشته های علوم پزشکی ، پرورش نیروی فکری، زنده کردن قوه ابتکار و استنباط ، ترویج و تقویت عادت مطالعه و تلطیف روحی کاربران، در کتابخانه فرهنگی فراهم نموده است و آماده ارائه خدمات به کاربران دانشگاه علوم پزشکی ایران به شرح ذیل می باشد:

  • معرفی و امانت کتابهای مفید جهت ایجاد علاقه و انگیزه هر چه بیشتر مطالعه
  • نیازسنجی بر اساس علایق کاربران جهت ارتقاء مجموعه
  • امکان مطالعه در فضایی آرام

تالار پایان‌نامه‌ها:

در تالار پایان نامه ها بیش از ۲۴ هزار عنوان پایان نامه فارسی و انگلیسی در مقاطع کارشناسی ارشد و بالاتر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران  به طور متمرکز  نگهداری می‌شود. کتابخانه مرکزی مفتخر است که بیش از ۹۵ درصد این پایان نامه ها با استفاده از روشها و ابزارهای استاندارد نمایه سازی و چکیده نویسی شده اند تا امکان جستجوی جامع و مانع این منابع را فراهم کند.

کاربران ضمن بهره مندی از خدمات مشاوره با کارشناس مربوطه، پایان نامه مورد نظر خود را از طریق نرم افزار کتابخانه جستجو و بازیابی نموده و مطالعه می‌نمایند. همچنین کتابخانه مرکزی اقدام به تهیه پایگاه تمام متن پایان نامه ها کرده و فایل های الکترونیک تمامی پایان نامه های موجود را از طریق پورتال کتابخانه مرکزی دسترس پذیر کرده است.

برای اطلاع از “شرایط استفاده از پایان نامه‌ها” و “نحوه دسترسی به فایل الکترونیکی پایان نامه‌ها” از طریق پورتال به آیین نامه مربوطه در قسمت “آئین نامه ها و مقررات” مراجعه شود.

 

اهداف:
  • ارتقا کمی و کیفی منابع کتابخانه‌ای و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه
  • کمک به برنامه درسی و پژوهشی دانشگاه
  • کمک به تحقیق و پژوهش
  • پشتیبانی از اهداف آموزشی، پژوهشی و فرهنگی از طریق تامین نیازهای اطلاعاتی اساتید، دانشجویان و سایر کاربران
  • ارائه خدمات مرجع و امانت منابع کارآمد با استفاده از جدیدترین فناوری‌های مرتبط به منظور اشاعه سریعتر اطلاعات، افزایش دسترسی به آن و عرضه فعالانه خدمات
  • شناسایی نیازهای اطلاعاتی کاربران و ارائه خدمات استفاده از منابع
  • گردآوری مجموعه ای غنی از منابع اطلاعاتی علمی- تخصصی و مرجع در زمینه‌های علوم پزشکی و وابسته به پزشکی و ارائه خدمات اطلاع رسانی سریع و به هنگام از طریق پورتال و نرم افزار کتابخانه‌ای
  • آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی با هدف بهینه سازی کیفیت ارائه خدمات کتابخانه‌ای

 

خدمات و فعالیت‌ها:
  • برنامه ریزی برای اجرای صحیح خدمات مرجع و هماهنگی در تدوین،بازنگری و اصلاح دستورالعملهای کاری و اولویت بندی های امور
  • پاسخگویی به سوالات کاربران در موارد مورد نیاز
  • مشاوره و راهنمایی به مراجعان در انتخاب منبع مناسب
  • جستجو و بازیابی اطلاعات در موجودی کتابخانه (کتب ، پایان نامه ، نشریات و منابع دیجیتال) از طریق پورتال کتابخانه به درخواست مراجعین
  • آموزش کاربران در جستجو و دستیابی به فایل الکترونیکی  پایان نامه ها از طریق پروفایل شخصی اعضاء با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور.
  • جستجو و آموزش استفاده از پایگاههای اطلاعاتی به مراجعین
  • راهنمایی کلیه کاربران جهت عضویت و استفاده از کلیه امکانات پورتال کتابخانه
  • عملیات تمدید کتب مورد درخواست کاربران از طریق پورتال
  • تدوین خط مشی و آیین نامه­ های لازم در ارتباط با خدمات و فعالیت­­های کتابخانه ای
  • گردآوری و تجزیه و تحلیل آمار فعالیت­­های کتابخانه و گزارش آن به مقام مافوق.
  • نیاز سنجی و شناسایی منابع مورد نیاز کاربران جهت خرید
  • انتخاب کتاب با توجه به نیاز سنجی های انجام شده در طول سال ، منابع آزمون ارتقاء وزارت بهداشت  و فرم های انتخاب کتاب توزیع شده در سایر طبقات کتابخانه مرکزی و منابع مورد درخواست گروههای آموزشی و اعضای هیات علمی.
  • فایل و چک نمودن کتب موجود در قفسه‌ها و همچنین کتب برگشتی
  • وجین منابع درمواقع لزوم
  • قفسه خوانی دوره ای کتب در تالارها
  • برقراری ارتباط با سایر مراکز اطلاع رسانی به جهت رفع کمبود منابع.
  • بررسی مشکلات نرم افزاری و سخت افزاری و هماهنگی و ارایه بازخورد به واحد فناوری اطلاعات در راستای به روز رسانی ارائه خدمات
  • راهنمایی مراجعین جهت استفاده از سیستم‌های امانت و بازگشت خودکار
  • آموزش کارورزان کتابخانه مرکزی
  • تسویه حساب با فارغ التحصیلان
  • راهنمایی بازدید کنندگان از تالارهای کتابخانه و توضیح فرایندهای بخش.
  • تهیه محتواهای مورد لزوم جهت انجام آموزش و راهنمایی­های لازم جهت جستجوی اطلاعات ، امکانات پورتال کتابخانه و بهره گیری هر چه بهتر از منابع

 

 تجهیزات و امکانات:

تجهیزات رایانه‌ای شامل : میزهای امانت خودکار ۷ دستگاه ، رایانه ۱۵ دستگاه ، سینی  امانت ۱ عدد ، پرینتر ۱ دستگاه ، تابلو ال ای دی ۱ دستگاه، قفسه های چوبی دو طرفه شامل : ۳۹ عدد بخش کتب لاتین ، ۴۹ عدد بخش کتب فارسی پزشکی ، ۱۸ عدد تالار کتب فرهنگی، قفسه های چوبی یک طرفه تالار کتب فرهنگی۱۲ عدد، قفسه های چوبی نشریات  ۴۰ عدد، قفسه های کوتاه کتب ۱۰ عدد،  میز کامپیوتر شامل ۳  عدد دیواری ، میز کنفرانس ۱ عدد ، میز امانت سه تیکه ۱ عدد، صندلی چرخدار ۵۹ عدد.

تجهیزات مخازن منفی یک:

قفسه‌های ریلی فلزی کتاب ۶۹ عدد، قفسه های فلزی ریلی نشریات ۹۱ عدد.

تجهیزات پایان نامه:

قفسه‌های ریلی فلزی ۳۱ عدد

 

نیروی انسانی:
جناب آقای احمد محمودی پورسخلوئی

سمت: کارشناس مسئول تالار کتاب، نشریات و پایان‌نامه‌ها

/////: کارشناس منابع الکترونیک

تلفن:   ۰۲۱۸۶۷۰۵۳۰۳

پست الکترونیک: Mahmoudi.a@iums.ac.ir

****************************************************************************

سرکار خانم مهرانگیز پاشاپوربدر

سمت: کارشناس تالار کتاب، نشریات و پایان‌نامه

تلفن:   ۰۲۱۸۶۷۰۵۲۰۶

پست الکترونیک: Pashapour.m@iums.ac.ir

 

****************************************************************************

جناب آقای ابراهیم عیسی پور شیخعلی کلایه

سمت:  کارشناس تالار کتاب، نشریات و پایان‌نامه

تلفن:   ۰۲۱۸۶۷۰۵۲۰۶

پست الکترونیک: Isapour.e@iums.ac.ir

 

****************************************************************************

 

سرکار خانم کبری مشایخ

سمت: کارشناس تالار کتاب، نشریات و پایان‌نامه

تلفن:   ۰۲۱۸۶۷۰۵۲۰۶

پست الکترونیک: Mashayekh.k@iums.ac.ir

روز و ساعات کاری:

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸:۰۰ لغایت ۱۷:۴۵

اطلاعات تماس:

تلفن: ۰۲۱۸۶۷۰۵۲۰۶ ، ۰۲۱۸۶۷۰۵۳۰۳

آدرس: تهران، بزرگراه همت، جنب برج میلاد، دانشگاه علوم پزشکی ایران، کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد، طبقه اول.